De Ollie-methode is ontwikkeld vanuit onze jarenlange praktijkervaring.
We werken vanuit verschillende disciplines binnen de behandeling en ondersteuning aan kinderen, jongeren, volwassenen met een licht verstandelijke beperking en hun gezinnen.
Daarnaast is het ontwikkeld vanuit literatuurstudie;
- Wetenschappelijke kennis over psycho-educatie en hoe dit op een effectieve manier kan.
- Wetenschappelijke kennis over leerstijlen en effectieve interventies.
Maar ook wetenschappelijke kennis over LVB. Kennis en theorieën over wat LVB is, welke kenmerken er zijn, en hoe interventies afgestemd kunnen worden op de LVB. De kennis die we overbrengen over LVB is vrij vertaald vanuit en gebaseerd op verschillende wetenschappelijke bronnen en theorieën.
Er valt veel over een LVB te vertellen. De Ollie-methode doet dit aan de hand van de bestaande theorieën over een LVB op een manier die duidelijk is voor een persoon met een LVB.
Het is niet de bedoeling om de abstracte en vaak ingewikkelde theorie volledig en in die termen over te brengen. Het moet juist aansluiten bij mensen met een LVB en voor naasten een voorbeeld zijn van passend en begrijpelijk taalgebruik.
Er is steeds gebruik gemaakt van de visie, ervaringen en feedback van deelnemers zelf. De verschillende onderdelen zijn namelijk de afgelopen jaren ontwikkeld in pilots met inbreng van zowel de deelnemers als van professionals/ de trainers. Er is aangesloten bij hun behoeften, wensen en mogelijkheden.
De verschillende onderdelen evalueren en verbeteren we doorlopend.
Momenteel loopt er een wetenschappelijk onderzoek naar het effect en werkzame bestanddelen van ‘Dit ben ik’. Hierdoor kunnen we de inzichten, inhoud en verantwoording nog verder aanscherpen. Dit gebeurt in samenwerking met Tranzo.
Voorlopige resultaten
De praktijkervaring tot nu toe is dat zowel de deelnemers (zowel jongeren als ouders, als andere betrokkenen) als de trainers zeer positief zijn over de Ollie-methode.
Deelnemers vinden het leuk om te doen, en ervaren het als prettig en helpend.
De Ollie-methode geeft hen een taal die ze in het dagelijkse leven blijven gebruiken.
Passende psycho-educatie over LVB zodat mensen door begrip meer grip in hun dagelijks leven ervaren.
Onze visie is dat psycho-educatie onderdeel moet zijn van de ondersteuning aan mensen die met LVB te maken hebben.
Een behandeling dient zoveel mogelijk te starten met psycho-educatie om effectief de ervaren probleemlast te kunnen verminderen.
Hoe zien wij psycho-educatie
In de Ollie-methode geloven we dat psycho-educatie duidelijke en begrijpelijke informatie moet geven over iemands beperking. Ook al is dat soms pijnlijk en confronterend.
Maar dat is zeker niet het belangrijkste;
Goede psycho-educatie en ondersteuning richt zich in onze ogen ook op krachten.
Enkel uitleg over LVB als een beperking zien werkt voor velen weinig motiverend en bekrachtigend.
En doet mensen met een LVB en hun naasten ook erg tekort.
Het gaat zeker niet alleen over de LVB en de beperking, maar ook over andere factoren die een rol spelen in de ervaren lasten. Hierbij spelen altijd omgevings- en persoonsfactoren een rol.
Het normaliseert en ontschuldigt personen met een LVB en hun naasten in de ontstane ervaren lasten.
Hierbij geven we een duidelijk beeld van wat het hebben van een LVB betekent.
Dit is geen kant en klaar en algemeen verhaal.
Iedereen is anders en dé LVB-er bestaat namelijk niet.
De kern gaat over hoe mensen de LVB en de impact in zijn/haar eigen leven en situatie merken. Iedereen ervaart en merkt het op een andere manier en gaat er anders mee om. Ook spelen er bij iedereen andere factoren een rol.
Daarom is psycho-educatie in de Ollie-methode altijd persoonlijk en op maat.
Daarnaast is psycho-educatie in onze visie veel meer dan alleen informatie- of kennisoverdracht.
Helpende psycho-educatie richt zich op het vergroten van:
Hoe zien wij LVB:
LVB staat voor Licht Verstandelijke Beperking, zoals wij ook uitleggen.
Een lichte beperking = je kan iets een beetje minder goed. En iedereen heeft iets wat hij minder goed kan. Maar dat kan wel lastig zijn. We geven erkenning voor de hierbij behorende last en uitdagingen.
We hanteren echter vooral de term Langzaam Verwerkend Brein.
Hiermee hebben mensen die met LVB te maken hebben, in tegenstelling tot de term een verstandelijke beperking, geen negatieve associatie. Daarnaast geeft de term geen uitleg over wat het dan concreet betekent.
Door de term Langzaam Verwerkend Brein is er vaak minder weerstand, meer herkenning en ontstaat er interesse en opening voor psycho-educatie.
Bij LVB is er altijd sprake van een verschil tussen de kalenderleeftijd en de ontwikkelingsleeftijd. De Ollie-methode maakt dit duidelijk door de grote Ollie die je aan de buitenkant ziet en de kleinere Ollie van binnen die jonger denkt, voelt en gedraagt.
In het dagelijkse leven worden vaak dingen verwacht van de grote Ollie die de kleine Ollie nog niet kan. Dit zorgt voor veel faalervaringen terwijl dit vaak onmacht is en geen onwil.
Wij willen met de Ollie- methode bereiken dat men hier meer begrip voor opbrengt en rekening mee houdt.